maandag 13 juli 2015

Open voor contrasten

Recent pakte buro open weer de pen op voor Koninklijke Mosa in Maastricht en schreeft dit keer over de Delftse Poort in Rotterdam.


De spanning van contrasten

Op de plek waar vroeger een oude stadspoort stond, verrees in 1992 Delftse Poort. Een markant gebouw van staal en spiegelend glas. Middelpunt van het Rotterdam Central District. Destijds met 151 meter de hoogste wolkenkrabber van Nederland. Nu 23 jaar later is Delftse Poort weliswaar niet meer het hoogste gebouw, maar nog steeds een architectonisch hoogstandje en inmiddels geflankeerd door andere treffende landmarks zoals het nieuwe Centraal Station.

Sinds jaar en dag timmert Rotterdam aan haar uitstraling door te kiezen voor gedurfde bouwwerken. Vincent van den Putten (asset manager CBRE Global Investors): “De cultuur die in Rotterdam de boventoon voert, is er een van poetsen en niet lullen. Die handschoen hebben we als eigenaar opgepakt. Samen met interieurarchitect Ramon Beijen (creative director CBRE) en leveranciers zoals Mosa hebben we de renovatie van Delftse Poort uitgevoerd en laten zien dat je met respect voor bestaande architectuur kunt toveren met het interieur. Maar dan moet je wel je nek uit durven te steken. Én vooral doen!”

De warmte van keramiek
Van den Putten: “Toen we in 2012 startten met het opstellen van een toekomstvisie voor Delftse Poort was Nationale Nederlanden de enige huurder van het gebouw. Het was een gesloten bolwerk. De manier waarop steden echter nu worden beleefd en waarop wordt gewerkt en gewoond, is veranderd. Met de ontwikkelingen meegaan en voorop durven lopen, is dus vereist. Voor ons was het belangrijk het gebouw terug te geven aan de stad. Iedereen kent en herkent het gebouw namelijk, maar niemand was ooit binnen geweest. We hebben dus dit single-tenant gebouw getransformeerd tot een multi-tenant gebouw. Een gebouw waar je kunt werken, vergaderen, ontmoeten en ontspannen. Waar volop beweging is.” Beijen knikt bevestigend: “Het gebouw was technisch, bancair, donker en weinig uitnodigend. We wilden het meer toegankelijk maken door transparantie aan te brengen. Meer verzachten door openheid te genereren in de entree, daglicht toe te voegen door grote lichtvlakken te maken en vooral binnenin de menselijke maat terug te brengen. Het gebouw mocht een plein, een park in de stad worden. Een urban retreat met organische vormen en warme materialen, zoals keramiek, hout, stof en groene elementen. We wilden zo contrasten aanbrengen, maar tevens symbiose laten ontstaan.”

Verfijnde tegel als eye-catcher
Beijen: “We liepen op de Salone di Mobile in Milaan tegen de tegel van onze wensen aan. We werkten al eerder met Mosa samen, maar deze Solids tegel was nieuw. Meteen dus met ons vraagstuk gebeld naar Maastricht en vervolgens Mosa bezocht om te praten over de kleurnuances en de grootte van de tegel. De kracht van Solids is dat deze random lijkt. Je hebt niet het gevoel dat je naar een keramisch  tegelpatroon op zich kijkt, maar ziet een organisch vloervlak.” Van den Putten: “We wilden een tegel met een subtiel patroon, die grote oppervlakten tot leven kon laten komen. Zo’n gigantische vloer is een gezichtsbepaler bij uitstek in dit gebouw. Dus als je een mooi concept neerzet, dan moet je dat ondersteunen met goed design.” Beijen: “Keramische tegels reflecteren licht heel erg mooi. Geven een warme ervaring. Heel anders dan het graniet dat er al lag. De warmte van Solids paste precies in ons ontwerpidee; een vloer met een matte uitstraling, die bovendien duurzaam is en tegen een stootje kan. Het gebouw wordt nu immers veel intensiever gebruikt, omdat de benedenverdiepingen openbaar zijn geworden en onder andere horeca, winkels en flexibele werk- en vergaderruimten huisvesten.”

Werken onder druk
Van den Putten: “Door het snelle schakelen van de aannemer en de flexibiliteit van Mosa hebben we de klus in korte tijd kunnen klaren. Dat dynamische samenspel van continue overleggen en plannen - met overigens glasheldere uitgangspunten - was zeer typerend voor dit project. Beijen: “En dat dit goed werkte, blijkt wel uit de reacties. Die zijn sinds de opening eind april alleen maar positief. Mensen zijn verrast en gecharmeerd. Het oude gebouw is getransformeerd. Er is een wow-factor. Er is nu meer balans tussen architectuur en interieur.” Van den Putten: “Het gebouw verwelkomt je door haar openheid. De kracht van het exterieur is absoluut door het nieuwe warme interieur versterkt, waardoor het gebouw weer klaar is voor de komende 25 tot 30 jaar.”

Kijk voor het volledige artikel op de site van Mosa.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten