vrijdag 23 januari 2015

Open voor rebranding

Meer dan tien jaar geleden at ik met een vriendin bij Le Virage in Maastricht. Het knusse art deco restaurant met hotel ligt in de bocht van de Cortenstraat, die van het Onze Lieve Vrouweplein richting de Witmakersstraat gaat. We hadden onze bestelling nog niet geplaatst of ik zag door het glas in de keukendeur een enorme steekvlam omhoog schieten. In de keuken brak tumult uit en de toenmalige eigenaresse rende al gillende via het restaurant door de deur naar buiten, haar gasten verbijsterd achterlatend. Ik probeerde een grapje te maken en zei: “Ik denk dat mijn biefstuk dadelijk behoorlijk well done is.” Onze tafelgenoten keken me bleekjes aan. Niemand verroerde zich. We bleven allemaal zitten totdat het verlossende woord uit de keuken kwam dat alles onder controle was, maar de gerechten iets op zich zouden laten wachten. En dat was dat. De eigenaresse liet zich niet meer zien. We kregen niet eens een glaasje water voor de schrik. Het imago van het restaurant was binnen een vloek en zucht naar de maan. En ik ging er nooit meer naar toe … tot ik twee jaar geleden iemand trof, die enthousiast over Le Virage sprak en opmerkte dat er al weer een poosje een nieuwe eigenaar was. Mijn nieuwsgierigheid was gewekt en dus reserveerde ik bij de eerst volgende gelegenheid een tafeltje.

Van brand naar ... succesvolle rebranding
En niet voor niets. Het eten was onwaarschijnlijk lekker. De rauwe tonijn smolt op mijn tong, de eend was sappig en mals en het toetje … van dat toetje droom ik nog steeds. Het waren kleine verschillende substantietoefjes met citroen: van bavaroise en merengue tot een klein bolletje ijs. Gedurende het diner dronken we heerlijke wijn en het personeel was attent en toegankelijk. Le Virage had qua sfeer een heuse metamorfose, een fikse rebranding ondergaan. Sindsdien kom ik er weer vaker en spreek ik zo nu en dan ook de huidige eigenaar, Didier Tomassen, die verantwoordelijk is voor deze knappe omwenteling.

Deze man straalt in alle aspecten bescheidenheid en rust uit. Iets langer dan vijf jaar geleden nam hij Le Virage over. Of hij er blij mee is? “Zeker, maar het is ook een enorme verantwoordelijkheid om zeven dagen per week én een restaurant én een hotel draaiend te houden,” vertelt hij openhartig. “Je bent namelijk niet alleen bezig met de inkoop van eten en het opzetten van een menu, maar ook met linnengoed verwisselen, schoonmaak, personeelsbeleid, administratie en nog veel meer. Gelukkig heb ik voor het hotel nu goede contacten met de universiteit en heb ik vaker mensen in huis die voor langere tijd blijven. Ze zitten hier natuurlijk op een perfecte plek. Als je van buiten de stad komt, wil je niet in een anoniem hotel aan de autoweg komen te zitten. Bij Le Virage zit je middenin de stad en kun je je onderdompelen in alles wat de stad te bieden heeft: van winkelen en uitgaan tot musea en theater.”

Tomassen werkte altijd al in de horeca - ook tijdens zijn studie Facility Management - en wilde graag een zaak waar mensen een fijne avond uit kunnen hebben: lekker eten en drinken (tegen een goede prijs) en vooral met elkaar bezig zijn. “Ik hou persoonlijk niet van art deco, maar de inrichting werkt wel. Het is intiem en knus. Dus daar heb ik niets aan veranderd. Wat voor mij wel heel belangrijk is, is dat mensen hier een huiskamergevoel krijgen. Door er bovendien zelf elke dag te zijn, door betrokken te zijn bij mijn gasten, probeer ik het verschil te maken. Mijn team doet dat ook. En het werkt goed. Mensen komen terug. Ik zou in die zin ook niet snel voor een ander vak kiezen. Dit zit in me. Hier beleef ik plezier aan.”

www.levirage.nl - met in de zomer een prachtig terras

Geen opmerkingen:

Een reactie posten