maandag 24 november 2014

Open voor praktische handvatten

Elk bedrijf heeft nieuws te melden. En met regelmaat. Enige nadeel is echter dat er vaak geen tijd wordt genomen voor het schrijven van een persbericht en dat sommige persberichten te veel rieken naar commerciële verkoop. Voor dat laatste zijn journalisten allergisch. Met recht. Waar je ze echter wel warm voor kunt laten lopen, is voor informatie die aansluit bij de actualiteit van de dag, bij trends of algemene thema’s die leven in de maatschappij of politiek. Met dat in je achterhoofd, met het advies om vooral tijd in te plannen voor public relations én public affairs en met de volgende praktische tips, wordt het vast een stuk gemakkelijker om eindelijk eens dat persbericht te schrijven.

  • Een persbericht is nooit langer dan 1 A4.
  • Schrijf met regelmaat persberichten en blijf zo op het netvlies van journalisten.
  • Een persbericht bevat maar 1 of 2 boodschappen. Hoe meer boodschappen hoe meer ruis. Wil je toch meer voor het voetlicht brengen, overweeg dan eens om een interview te laten schrijven en dat onder de aandacht te brengen. Het biedt meer mogelijkheden dan een persbericht.
  • Bepaal vooraf of je een puur informatief stuk wilt schrijven of dat er juist ook meer visie van het bedrijf in door mag klinken.
  • Begin in je header (je inleiding) met de belangrijkste informatie: je boodschap.
  • Licht vervolgens in de eerste alinea je boodschap toe.
  • In de vervolgalinea’s staat minder belangrijke informatie. Je rolt dus feitelijk je persbericht af: van belangrijke naar minder belangrijke informatie.
  • Sluit aan op de actualiteit en vermijd harde verkoop. Wil je een product voor het voetlicht brengen, probeer het dan te plaatsen in een groter kader. Zorg dat informatie actueel is en dus aansluit op een actualiteit (herkenning).
  • Zorg voor ondersteunende feiten en interessante invalshoeken.
  • Gebruik in je persbericht waar mogelijk quotes van bestuurders en of derden; het geeft een bepaald gewicht aan de boodschap en maakt een bericht meer persoonlijk en aanspreekbaar.
  • Voeg relevante foto’s, grafieken, infographics en of links naar video’s toe. Met bijgevoegd beeld heb je namelijk meer dan 80% kans dat een persbericht door journalisten gelezen wordt. Het neemt hen bovendien werk uit handen, mochten ze tot publicatie over willen gaan.
  • Neem praktische info op als datum, pakkende titels, headers en kopjes. Werk in overzichtelijke alinea’s.
  • Sluit tot slot af met de afzender, een korte corporate tekst over je bedrijf en uiteraard contactinformatie.

Aarzel je alsnog om een persbericht te schrijven, neem dan contact op met eliane @ buro-open.com.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten