dinsdag 10 juni 2014

(niet) Open voor Big Data

Het klinkt indrukwekkend. De term Big Data. En dat is het ook. Nog indrukwekkender dan indrukwekkend. En vooral ook veel groter dan we eigenlijk kunnen bevatten. Big Data is kort door de bocht de informatie die over jouw persoon digitaal wordt opgeslagen door een website middels cookies, maar ook middels je wifi/3G verbinding. Ze noteren wat je ‘liked’ en googled of gewoon wanneer en waar je online bent. Deze data wordt vervolgens verkocht en/of met andere data verbonden. Een voorbeeld: je zoekt naar een specifieke reisbestemming op internet en warempel nog geen uur later verschijnen op andere internetsites die je bezoekt advertenties van … precies die reisbestemming. Dat is wat Big Data doet. En nog veel meer. Daarom is ons surfgedrag kostbaar. Het levert marketingdata op, waar bedrijven graag en grif voor betalen. Het leidt tot een hele nieuwe manier van marketing bedrijven en communiceren. En het leidt tot … paranoia?!

Voorstellingsvermogen
Want … kunnen gewone stervelingen nog wel bevatten wat hier aan de hand is? Nee dus. We hebben al moeite met denken in mb’s en terabytes. Wat moeten we dan nog snappen van zetta- en brontobytes? Dat geldt ook voor de meeste bedrijven. Big Data gaat hun petje te boven. Moeten ze er in mee? De Big Data goeroes vinden van wel. Zonder Big Data kun je niet overleven roepen ze met ’t grootste gemak. Buro open denk daar anders over. Want ook ten aanzien van Big Data kun je keuzes maken. Buro open ziet absolute voordelen van dataopslag en -verbindingen. Bijvoorbeeld als het gaat om gezondheid of wetenschappelijk onderzoek. Echter de materie is in korte tijd zo complex geworden, dat niet of nauwelijks is nagedacht over de privacy gevoeligheid van gegevens en dus het vertrouwen dat je klanten wilt geven. En wat erger is. Het is zo’n hype geworden, dat bedrijven er in meehollen zonder na te denken over het verhaal dat ze eigenlijk willen vertellen. Over de wijze waarop ze willen communiceren met klanten.

De menselijke maat
Big Data zijn gebaseerd op surfgedrag en keuzes die klanten daarin maken. Maar wat zegt dit daadwerkelijk over de klant? Het zijn ‘koude’ gegevens. Ze zeggen niets over de mens achter de klant. Over gevoelens. Over beleving. Over verbinding. En ondanks dat het in de toekomst mogelijk zal zijn dat computers emotie kunnen herkennen en benoemen, is dat nu nog niet het geval. De vraag is bovendien of je dit ook aan computers moet overlaten. Want Big Data gaan over groter worden, meer willen, meer afzetten en vooral veel geld verdienen. Wat buro open hierin mist, is het persoonlijke contact. De menselijke maat. Het elkaar in de ogen aankijken, luisteren en een gesprek voeren. We liken en masse de video’s op youtube waarin wordt opgeroepen weer met elkaar de interactie op te zoeken in plaats van te verzinken in mobiele apparaten. “Kijk eens om je heen. Lach naar elkaar.” Maar wat doen we vervolgens daadwerkelijk?

Tegendraads
Buro open wordt er rebels van. En hoewel verzot op laptop en telefoon blijft buro open klanten adviseren de persoonlijke interactie met hún klanten op te zoeken. Om duidelijke keuzes daarin te maken. Mogen Big Data daarbij niet helpen? Zeker wel, maar laat je niet alleen daardoor leiden. Doorgrond de gewenste cultuur en het verhaal van je organisatie. Luister naar klanten. En wees kritisch. Want Big Data kunnen het verkeerd hebben. Het zijn data die vaak moeilijk te doorgronden zijn en met gemak leiden tot verkeerde interpretaties. Cijfers zouden vertrouwen uit moeten stralen maar kunnen - indien fout genoteerd, toegepast en begrepen of bij verkeerde belangen - leiden tot verkeerd beleid en/of het wekken van valse sentimenten. De politiek en media weten daar alles van nietwaar?! Bezint eer ge begint gaat in deze goed op. Denk dus na voordat je achter de cijfers in de krant of die van het marketingbureau na holt. Controleer liever twee keer, raadpleeg andere bronnen of huur een factchecker in! En vooral: praat met je klant! Die bestaat namelijk uit meer dan 1-tjes en 0-tjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten