zaterdag 1 maart 2014

Open voor inspiratie

Buro open helpt regelmatig bedrijven met het ofwel opzetten van nieuwe of renoveren van oude websites. Daarbij regelt buro open niet alleen het ontwerp en de bouw van de site, maar schrijft ook de copy. Om tot de juiste sites te komen, gaat buro open het gesprek aan met de opdrachtgevers en daagt ze uit om na te denken over doelgroepen, wensen van sitebezoekers, inhoud, profilering & branding, techniek (content management systemen, functionaliteiten en features), maar ook het beheer van websites. Want je kunt dan misschien wel de mooiste en meest flitsende site laten bouwen, als deze aan de organisatiekant niet wordt bijgehouden en geactualiseerd, als er geen centrale plek is waar het nadenken over nieuwe digitale ontwikkelingen is geborgd, dan is een website geen lang leven beschoren. Tijdens voorbesprekingen daagt buro open teams daarom uit om over al deze zaken na te denken, maar vraagt ze ook om de voor hen meest inspirerende sites te analyseren en bevindingen toe te passen op eigen wensen. Buro open heeft natuurlijk ook altijd favoriete sites. Ze veranderen regelmatig, maar er zijn ook blijvers bij. Op dit moment is de top drie van buro open:

www.rijksmuseum.nl
www.wetransfer.com (al jaren in de lijst)
www.decorrespondent.nl

De redenen zijn eenvoudig. De sites hebben beperkte, doelgroepgerichte menustructuren (niet aanbodgericht), zijn uitstekend ontworpen en doen wat ze zeggen. Voor ‘t Rijksmuseum geldt bovendien dat ze werken met slimme tags en ingangen, handige zoekfuncties (filters) en feitelijk gewoon het museum je huiskamer inbrengen. De Correspondent biedt naast hun artikelen handige verwijzingen naar achtergrondteksten, video, andere sites, pdf’s, cv’s, etc.. De journalisten reageren actief op reacties. En bovenin staat een handige leeslineaal, zodat je weet of je al bijna op het einde bent.

Wat in ieder geval bij de huidige websites is te zien, is dat sitebezoekers sterke ontwikkelingen doormaken qua navigatiegevoeligheid. Dit wordt uiteraard ook ingegeven door de voortschrijdende techniek. Er zijn nu vaak meerdere menu’s en ingangen mogelijk. Menu’s kun je zelfs wegklikken, zodat je je als lezer volledig kunt richten op de inhoud. Bezoekers lijken ook steeds meer aangetrokken te worden door ontwerpen met postzegels: over de gehele homepage opgestelde blokken met daarin praatje/plaatje. Niet vreemd aangezien het visuele element van groot belang is in het maken van leeskeuzes. Organisaties realiseren zich ook meer en meer dat ze doelgroep en op de lezer gerichte informatie moeten aanbieden. Dus wordt goed nagedacht over thema’s en staat het bedrijf zelf meer op de achtergrond. En natuurlijk wordt handig gebruikt gemaakt van leestips: meest gelezen, top tien lijsten, etc.. Door suggesties te geven, stuurt de organisatie de lezer in haar aanbod. Een site opzetten is dus een kwestie van zelf goed weten wat u wilt, maar ook de digitale vraag en kunde van uw klanten kennen. Niet iets om te licht over te denken. Wilt u dus een nieuwe website of uw huidige eens onder de loep nemen, aarzel dan niet om buro open te benaderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten