dinsdag 9 juli 2013

Open om te ondernemen

Als je een nieuw bedrijf wilt starten, is het niet alleen noodzakelijk om voor externe financiers een leidraad op schrift te zetten, maar ook handig voor jezelf. Het dwingt je namelijk om te onderzoeken. Om te schrappen en schrapen. Om nog een zijweg te bewandelen en vervolgens de hoofdlijnen weer in acht te nemen. Daarbij is het belangrijk om niet alleen na te denken over wat (product/dienst) en hoe (uitvoering), maar vooral het waarom. En dat is niet het financiële gewin, want dat is een resultaat, maar het waarom jij ’s ochtends hiervoor gaat opstaan. Waarom is: je doel, je overtuiging, het verhaal achter je idee. Dat is wat je als eerste dient te formuleren, daarna pas het hoe en wat. Simon Sinek (google hem zeker eens op youtube) is de man die dit proces van ‘waarom naar wat’ helder heeft verwoord. Eén van zijn voorbeelden is Apple en maakt meteen duidelijk waarom het zo belangrijk is om goed na te denken over je ondernemingsplan en je doelstellingen.

Apple redeneert niet vanuit wat naar hoe:

Wij zijn Apple. We verkopen goede computers (wat) en ze zijn mooi ontworpen en gebruikersvriendelijk (hoe). Kopen?

Nee, Apple redeneert vanuit waarom en kiest dus voor de tegenovergestelde weg en een stap extra:

We zijn Apple. We zijn anders. We dagen de status quo uit. We innoveren (waarom). Omdat we het anders willen doen, kiezen we voor mooi design en gebruikersvriendelijkheid (hoe) en dus verkopen we geweldige computers (wat). Kopen?

Met andere woorden, ze laden hun producten met een verhaal. Daarom zijn ze zo succesvol. En daarom is het zo belangrijk hier goed over na te denken als je met een bedrijf wilt starten. Een goede voorbereiding is nog altijd het halve werk. Terug naar het ondernemingsplan. Welke elementen horen hier in thuis. Een praktisch overzicht:

  • Concept
  • Product / dienst
  • Inkoop: via producenten en/of wholesalers (handelsagenten)
  • Marketing & communicatie: marktonderzoek, omschrijving doelgroepen, concurrentie & bedreigingen, inspiratie, kernwaarden, naam, huisstijl & fotografie, in te zetten media, online & offline marketing-/ reclameplan
  • Wetgeving ten aanzien van producten, ten aanzien van verkoopproces, etc.
  • Logistiek en mogelijke invoer (buiten de EU inkopen)
  • Plaats (opslag, winkel) en distributie
  • Verzekeringen
  • Administratie
  • Investeringen: maak eenmalige en doorlopende bedrijfskosten inzichtelijke en zet een worst case scenario, break even scenario en winst scenario op
  • Bedrijfsvorm (bv, nv, vof, etc.)
  • Werkzaamheden: heel praktisch wat allemaal moet gebeuren en eventueel wie wat gaat doen
  • Zwakke en sterke punten aan je plan (en jezelf)
  • Planning

Hulp nodig hiermee? Iemand die meeschrijft of een sparringspartner die je gedachten spiegelt? Wil je eens een uitgebreide workshop volgen over hoe - heel specifiek - een webwinkel te beginnen? Neem dan contact op met buro open.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten