zondag 3 april 2011

Open om te adverteren


Wie Google gebruikt, ziet altijd een driedeling in de zoekresultaten. Linksboven staan twee tot drie url's met een kader erom heen. Daaronder de rest van de zoekresultaten. En rechts de zogeheten Google AdWords; betaalde advertenties. 

Vooraleerst is het goed om te weten dat Google een grote database is, die sites scant op tags (die hang je aan de achterkant van de site in het systeem) en relevante zoektermen in teksten, titels, maar ook gekoppeld aan foto's en filmpjes. Google is niet constant met uw site bezig. Inmiddels zijn er zoveel dat het zo'n twee weken minimaal duurt voordat uw site weer eens onder de loep wordt genomen.

De resultaten links bovenin kunnen bedrijven niet afkopen. Google bepaalt zelf op basis van de kwaliteit van een site of deze het recht heeft om bovenin te komen staan. Hierop zijn mede van invloed goede omschrijvingen van producten en diensten, goede betiteling, heldere navigatie en relevante inhoud. Zaak dus om je site actueel te houden en de usability in de gaten te houden. Hoe hoog een site eindigt in de resultaten onder de in het kader gezette zoekresultaten wordt beïnvloed door ook weer zo goed mogelijke teksten en tags toe te passen.

Dan de AdWords. Deze manier van adverteren is behoorlijk interessant. Zoals bekend, werkt Google op basis van zoekwoorden. Hoe populairder een zoekwoord, hoe meer er voor geboden kan worden en hoe meer kans dus om als AdWord op de eerste plaats rechts op de pagina te komen staan. Echter ook hierop is van invloed de kwaliteit van de site, goede omschrijvingen van producten, goede betiteling en navigatie en relevante inhoud. De veiling/bieding houdt overigens niet in dat dagelijks geboden moet worden. Vooraf kunt u een tarief vaststellen en Google bepaalt per dag wie minder en meer betaalt voor die specifieke zoekwoorden en wie dus recht heeft op de eerste plek. Daar heeft u dus zelf geen werk aan. Als blijkt na een paar dagen dat de site niet op de eerste, maar laatste plaats staat, dan is het raadzaam het aanbod te verhogen.

Sommige zoekwoorden zijn relatief duur (huren en kopen bijvoorbeeld), echter zeker niet onbetaalbaar. En het prettige is, dat een dagmaximum aan het budget kan worden ingesteld en een maximumprijs per klik. Zo kan een klik (een zoeker die de AdWord activeert en naar de daaraan verbonden site wordt doorgelinkd) bijvoorbeeld € 1 kosten en per dag een maximum ingesteld worden van € 25. Wordt minder dan 25 keer geklikt, dan wordt uiteraard ook minder betaald. Google eist wel dat bedrijven zich voor minimaal een maand aan hen verbinden. Een kleine rekensom laat echter zien dat als gekozen wordt voor een dagmaximum van € 25, een maand adverteren op Google maximaal € 775 kost. In de praktijk blijkt dat het bezoek aan de site toeneemt (te meten via de sitestatistieken) en daarmee de bekenheid met het bedrijf en dus een mogelijke toename van opdrachten. En dat voor een kleine investering. De moeite waard om eens uit te proberen.

Indien u net een nieuwe site met nieuwe url lanceert, dan is het raadzaam pas de AdWords campagne te starten twee tot drie weken na online gaan in verband met het vinden door Google van de site en het opnemen in haar databestanden). 

Overigens werkt het aanmaken van AdWords erg eenvoudig. Maak een account aan, die wordt gekoppeld aan de bedrijfsurl. Indien gewenst kunt u van Google actief advies krijgen over de omschrijving en de zoekwoorden waaronder uw organisatie gevonden moet worden. Elke minuut van de dag is het mogelijk gegevens en wensen veranderen. Net zo gemakkelijk. En stopt de campagne, houdt dan gewoon de account aan voor een mogelijke toekomstige actie. 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten