maandag 12 april 2010

Open om te netwerken

Just had an amazing 2 hour massage. I love deep tissue massages. So relaxing. Gonna go take a bubble bath now. :)

Just had a nice family dinner. I love Italian food. :)

So tired, going to sleep. Good night everyone. xo


Nee, ik ben het niet. Buro open is niet op hol geslagen. Echt niet. Bovenstaande tweets zijn van Paris Hilton. Een willekeurige 24 uur uit haar leven en te vinden op Twitter. Ik hoor u al briesen. “Flauwekul, tijdsverspilling.” En gelijk heeft u. Een beetje dan. Twitter is namelijk verre van flauwekul. En Linkedin is dat al helemaal niet. Het is er om niet meer weg te gaan. Net zoals de sms-jes die we vroeger ook stom vonden, maar waar we nu niet meer zonder kunnen.

Trend
De digitale wereld om ons heen staat niet stil; al jaren wordt gesproken over web 2.0. Daar waar web 1.0 staat voor een world wide web als een verzameling van websites (vaak veredelde brochures), gaat web 2.0 een flinke stap verder en zoekt de interactiviteit op. Feitelijk houdt dit in dat websites uitgebreid worden met interactieve webapplicaties of dat deze applicaties op zichzelf staan. Het www wordt steeds meer een forum waar gelijkgestemden elkaar actief opzoeken, kennis en visueel materiaal delen en discussies voeren. Hyves, Facebook, Linkedin, Twitter en de vele weblogs zijn daar op dit moment de beste voorbeelden van. Sociaal netwerken is een trend die niet te stuiten is. En Nederland is daar momenteel wereldwijd koploper in. Bent u daar ook - bewust - bij?

Digitaal getjilp
Buro open hoort nog veel mensen tegen deze media ageren zonder dat ze exact blijken te weten wat het is of wat het (voor uw bedrijf) kan doen. Laten we wel wezen: twitter u al? Grote kans van niet. Toch heeft u er waarschijnlijk een mening over en vooral geen tijd. En inderdaad, dagelijks worden zo’n 50 miljoen tweets gecommuniceerd. Op 5 maart werd zelfs de 10 miljardste tweet geteld; een verdubbeling ten opzichte van vier maanden daarvoor. Ook buro open heeft geen tijd voor die hoeveelheid. En velen daarvan bevatten totale nonsens en een aantal zijn zelfs strafbaar vanwege laster, smaad, etc..

Waarom dan toch op Twitter? Omdat het een krachtig medium is, mits op de juiste manier ingezet. Als bedrijf (of persoon) is het eenvoudig om pushmail - eventueel gerelateerd aan website, andere urls en foto’s - de wereld in te sturen naar een brede groep. Als ontvanger (volger) kies je zelf welke tweets je wilt ontvangen en bepaal je dus in feite zelf hoeveel je aan kunt en welke berichten je graag ontvangt. Je kunt dus het gebazel van Paris Hilton volgen of je volgt de tweets van NRC en kunt zo koppensnellen en doorlinken naar relevante artikelen zonder dat je de hele krant moet uitpluizen. En Twitter doet meer, veel meer... En bedrijven zouden er meer gebruik van moeten en kunnen maken.

Lijntjes uitzetten
Net zoals van Linkedin; een prachtig en volwassen medium. Een zakelijk netwerk, dat ook vooral zo gebruikt moet worden. Linken met collega’s en relaties. Status updates geven, die gelinkt kunnen worden met Twitter. Twee vliegen in één klap. Groepen aanmaken waarop gediscussieerd kan worden of waar u uw bedrijf verder op profileert. Vacatures plaatsen, maar ook mensen vinden. Linkedin biedt ruime (inhoudelijke) mogelijkheden om op de hoogte te blijven, maar ook om anderen op de hoogte te houden, contacten te onderhouden en verder uit te bouwen. Een laagdrempelig forum.

Vriendjes maken
En Hyves en Facebook? Hyves is - nu met 10 miljoen - ronduit het grootst, maar wordt vooral door jongeren ongelimiteerd gebruikt. Het is laagdrempelig, maar zakelijk gezien achterhaald door Linkedin. Deskundigen roepen bovendien dat Facebook Hyves op niet al te lange termijn van haar plek zal gaan stoten. Dan dus maar op Facebook? Zeker doen als privé persoon. En misschien in bepaalde sectoren ook zakelijk. Dat is wel een discussie waard.

Bezint eer ge begint
Denk voordat u nou het wereldwijde web opholt wel eerst goed na over met wie u gaat communiceren, wat u wilt communiceren en wanneer. Denk na over hoe u dit intern gaat organiseren zodat er continuïteit ontstaat, maar ook gedragenheid in uw organisatie. Denk na over een gedragscode voor medewerkers op het net. Denk bovendien na hoe u al deze internetmogelijkheden met elkaar gaat integreren en de wereld - ook via uw papieren media - laat weten dat u er ook bent. Niet omdat u er moet zijn, maar omdat u er in gelooft. Want dat is wel echt het meest belangrijk. Twitter niet omdat de buurman het ook doet. Twitter en Link omdat je er in gelooft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten