zondag 21 februari 2010

Open voor creativiteit

Als communicatieadviseur heb ik honderden keren organisaties geadviseerd over hoe hun bedrijf, producten en diensten, buurten en wijken en zelfs personen in de markt te zetten. Ik hielp ze met het scherp stellen van de briefingen door het stellen van kritische vragen. En werkte vervolgens hele brandingsconcepten en communicatiestrategieën uit. Alhoewel ik zelf nog geen poppetje kan tekenen, beoordeelde ik de ontwerpen die volgden aan de hand van hetgeen bedacht was in woord. Je zou dus kunnen zeggen dat ik inmiddels wel redelijk bedreven ben in mijn vak. Dacht ik ook. Totdat ik mijn eigen buro open oprichtte begin van dit jaar en met ontwerpster Meike Jürgens aan de slag ging. Ik moest opeens zelf die briefing schrijven. In de spiegel kijken en mezelf lastige vragen stellen. En vervolgens afwachten of dat wat ik voor ogen had ook door de ontwerpster goed werd opgepakt en vertaald naar een visueel concept. Was mijn briefing wel duidelijk? Had ik wel genoeg informatie geven? En de juiste? Was dit echt wat ik wilde? Een maand liep ik te bibberen. Daar ben ik heel eerlijk in. Want niets is zo moeilijk als het juiste maatpak voor je eigen bedrijf te laten maken. Alle subjectieve gevoelens die opkomen, moet je direct weer de kop indrukken. Ja, blauw is mijn lievelingskleur, maar niet geschikt voor mijn bedrijf. Ja ik houd van vormen, maar kies nu toch voor een sterk typografisch logo. Het is een kwestie van vertrouwen. Vertrouwen in de vakmensen met wie je je omringt. Durf je te laten leiden. Geef je over. En investeer. Niet alleen geldelijk, maar juist ook in het contact. En in de informatie die je geeft. Wat je er in steekt, krijg je ook weer terug. Resultaat gegarandeerd.

Mijn zorg bleek overigens overbodig. Met veel gevoel voor design vertaalde de ontwerpster mijn ideeën naar een vorm en nam me in elke stap van het - soms humoristische - ontwerpproces mee. Op de uitkomst ben ik trots; een eenvoudige en krachtige huisstijl. Tijdloos. Duurzaam. Open en uitnodigend. Een goede combinatie van ontwerp en tekst.

5 opmerkingen:

  1. Ik heb het ontwerp in eigen handen gehad (dus life) en kan constateren dat het huismerk zeeeeer geslaagd is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. een mooie weblog. je hebt me geïnspireerd. Hoop dat je die van mij ook mooi vindt (behalve de foto), anders vind ik die van jou ook niet mooi.

    jur

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ziet er werkelijk super uit! het woord jalouzie is my uiteraard vreemd maareh... wie was die ontwerpster ook al weer? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi, pakkend, eenvoudig maar krachtig. Top!
    Super hoe je het allemaal doet. Een leuke wending zo het afgelopen jaar. Ik volg je zo nu en dan. Succes!
    Andrea

    BeantwoordenVerwijderen